Bezplatná hromadná doprava si zaslúži diskusiu

Aké je teda ideálne zloženie autobusového vozového parku?
Perspektívne vidím vybavenie vozového parku dopravného podniku v zložení mikrobusy, deväťapol a desaťapolmetrové autobusy, ďalej dvanásťmetrové, osemnásť a aj devätnásťapolmetrové. Tie najdlhšie sú dobré, lebo na istých linkách v špičke by dnes museli prísť aj dva-tri krátke za sebou, aby odviezli toľko, koľko naraz odvezie jeden Mercedes Capacity.

Rozoberme aj výšku cestovného, ktoré je stále pod drobnohľadom verejnosti. Povráva sa, že myšlienka bezplatného cestovania v MHD v Bratislave vám nie je cudzia.
Myšlienka hromadnej dopravy zadarmo môže vyzerať pre niekoho veľmi revolučne. V rámci mesta by sme však možno mohli naštartovať komplexnú odbornú i laickú verejnú diskusiu a posúdiť všetky za a proti. Dnes je MHD dotovaná z dvoch tretín a bolo by potrebné dofinancovať jednu tretinu, ktorú si vlastne platia cestujúci. Náklady na správu tarifného vybavenia, teda prevádzku predajní, platy revízorov, tlač lístkov, systém električeniek či náklady na advokátov a exekútorov sú nemalé a odpočítavajú sa z výnosov, ktoré máme od cestujúcich. Existuje aj kategória obyvateľov, ktorá jazdí len autami a MHD nevyužíva - a teda na ňu dopláca. Preto je na zváženie, či by nebolo spravodlivejšie sprístupniť MHD zadarmo pre všetkých. Urobiť to podobne ako službu napríklad za mestské osvetlenie. Za reálne využívané osvetlenie ulíc a chodníkov konkrétny obyvateľ neplatí, ale má to ako celomestskú službu platenú z daní.

Aké pozitíva a riziká by také rozhodnutie mohlo priniesť?
Pozitívom by bolo, že MHD by jazdilo viac ľudí a uľavilo by sa aj mestským komunikáciám. Náš odhad je, že v prípade bezplatnej MHD by do jej systému prešlo asi 20 percent ľudí, ktorí dnes MHD nevyužívajú. Benefitom je aj zlepšenie životného prostredia. Určitým negatívom a rizikom by mohol byť vandalizmus a možný problém s bezdomovcami a rôznymi živlami. Muselo by dôjsť k celospoločenskému konsenzu, pretože by to znamenalo zásah do financovania mesta. Výhodou by bolo, ak by do tohto systému vstúpila aj regionálna doprava. Odpadli by problémy s rozbehom integrovanej dopravy. Tam je kardinálnym problémom vnútorné rozúčtovanie tržieb medzi dopravcov a obavy dopravcov, že doplatia na systém. Účtovali by len odjazdené kilometre a samosprávy by si na základe exaktných čísel vedeli preúčtovať výdavky. Táto myšlienka sa mi preto zdá minimálne hodná širšej diskusie a nabratia odvahy urobiť pilotnú prevádzku. Menšie mestá to vyskúšali , napríklad aj v Českej republike. Veľké hlavné mesto to zatiaľ ešte neurobilo. My by sme to mohli urobiť aj preto, lebo sme jedným z mála miest, ktoré nemá nosný dopravný systém. Jazdíme na povrchu a máme preťažené komunikácie. Aj takýmto spôsobom by sme mohli zmeniť pomer MHD a individuálnej hromadnej dopravy.

Zvládli by ste prípadný nápor cestujúcich v prípade MHD zadarmo?
Personálne sme na tom dobre, na budúci rok budeme mať aj dostatok moderných vozidiel. Keby nám pomohli aj regionálni dopravcovia a systém by bol integrovaný, tak sa nebojím, že by sme ľudí kvalitne neprepravovali.

Zhováral sa Robert Lattacher

< 2/2