Bezplatná hromadná doprava si zaslúži diskusiu

(Bratislavské noviny, 24.9.2009)

O tom, čo v dopravnom podniku urobil za dva a pol roka od nástupu do funkcie predsedu predstavenstva, o súčasných problémoch bratislavskej MHD, ale aj o víziách do budúcnosti sme sa pozhovárali s predsedom predstavenstva DPB, a.s., Branislavom ZAHRADNÍKOM.

Čo považujete počas svojho doterajšieho pôsobenia vo funkcii za najpozitívnejšie?
Uskutočňovanie modernizačného programu, ktorý spočíva napríklad v zriadení kúpy lístka prostredníctvom SMS, zriadení internetovej električenky, či kamerového systému. Ide o technologické novinky, ktoré dopravný podnik zavádzal ako prvý verejný dopravca a ktoré sa v praxi osvedčili. Hovoríme o tom, že podnik sa modernizuje a približuje ľuďom.

Čo vás najviac ťaží a trápi?
Negatívom je prestarnutý vozový park, dedičstvo, s ktorým sa boríme a ktoré nám spôsobuje rôzne problémy. Na druhej strane však mám dobrý pocit, že sa nám konečne podarilo nájsť modus vivendi z krízy vozového parku. Ak si odmyslím fakt, že za dva a pol roka sme obstarali a zakúpili 80 nových vozidiel, a ďalšie sme vybrali v súťaži, tak môžeme povedať, že obnova vozového parku sa reálne pohla. Pritom sa drvivej väčšine cestujúcich cestovné reálne nezdvihlo od roku 2004.

Mnohí vám vyčítajú vysokú cenu, za ktorú nakupujete nadštandardné kĺbové autobusy, v tomto prípade štyridsať Mercedesov Capacity. Dalo by sa za ňu nakúpiť omnoho viac klasických, osemnásťmetrových...
Žiaľ, urobili sme chybu, keď sme uverejnili, že cena štyridsiatich Mercedesov je 23,4 milióna eur bez DPH. Správne je, že táto suma je už vrátane DPH. To znamená, že z tejto sumy 23,4 milióna eur je potrebné odrátať 19 percent a nie prirátať. Reálne ich nakupujeme bez DPH, čiže sú lacnejšie. Celková cena bez DPH je 14,7 milióna eur. Pokiaľ ide o nákup nadštandardných autobusov, akoby sa zabúdalo na to, že nejdeme kupovať len tých 40 Mercedesov. Vyhlásili sme tender aj na sto klasických kĺbových autobusov a pripravujeme súťaž na ďalších 60 kĺbových plynových. Nadštandardné autobusy sme kupovali preto, lebo majú vysokú prepravnú kapacitu a na nosných linkách sú efektívne, nehovoriac o komforte pre cestujúcich.

Cena jedného Mercedesu Capacity, ktorý kúpila spoločnosť IKEA, vraj bola nižšia, ako je cena toho istého autobusu pre DPB.
Treba si uvedomiť, že v prípade IKEA išlo o predvádzacie vozidlo, ktoré prešlo celú Európu a malo najazdených viac ako 70-tisíc kilometrov. Nie je možné porovnávať cenu nového vozidla s predvádzacím!

Nie je výhodnejšie kupovať radšej menšie autobusy, viac kusov a s vyššou frekvenciou jázd?
Tejto diskusii sa nebránim. Tu sa verejne urobil fetiš z kĺbových autobusov. Navodil sa dojem, že vôbec nie je dôležité, že obnovujeme krátke vozidlá. Pritom sme reálne obstarali asi 45 autobusov SOR BN, štyri autobusy značky Iveco, urobili sme dlhodobý nájom na 20 vozidiel značky TEDOM na osem rokov... V tejto súvislosti ma mrzí, že zrušením veľkého tendra na veľkokapacitné autobusy sme stratili čas... Pokiaľ ide o menšie autobusy a frekvenciu, je skutočne rozdiel, či príde autobus raz za pätnásť minút, alebo raz sa sedem minút. Sedemminútový interval sme zriadili najnovšie na linke číslo 50 a nasadili sme na ňu krátke vozidlá. Pre cestujúceho je to, samozrejme, komfortnejšie. Pre dopravcu je to však drahšie. Musí nasadiť raz taký počet vodičov a v súčte mu vyjde desať kratších autobusov drahšie.

1/2 >